Intervjuer av 8 designere
Gjennom en serie på åtte intervjuer forteller utøvere fra ulike designprofesjoner om sine prosesser og metoder. De deler også sine tanker og refleksjoner om design i dag, og muligheter og endringer de ser i tiden.
Wanda Grimsgaard har gjennom intervjuene ønsket å undersøke hvilke prosesser og metoder designere bruker. Formålet var blant annet å finne likhetstrekk på tvers av design disipliner, for å kunne utvikle en strategisk designprosess for alle typer designoppdrag.
Intervjuene inngår i forfatterens utvikling av boken «Design og strategi». Man finner tekst tilknyttet intervjuene i boken.
-
Om lys og rom
Birgitte Appelong,
Interiørarkitekt
med PhD i lysdesignBirgitte er utdannet interiørarkitekt med spesialfelt innen lysdesign, og har arbeidet internasjonalt i over 20 år. Hun avsluttet sitt treårige stipend «Lys i Rom» i Programmet for Kunstnerisk Utviklingsarbeid ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling for Design, med disputas 22. april 2016. I stipendiatperioden arbeidet Birgitte med lyskunstneren James Turrell i forbindelse med oppbygging av, og ferdigstilling av, hans to verk «SkySpace» og «Ganzfeldt» i Ekebergparken for Christian Ringnes. I tillegg har hun hatt internasjonale workshops i Munchen, Milano og i Oslo med lysdesigneren Ingo Maurer og hans team.
-
Om typografi,
subjektivitet og objektivitetCarl Gürgens,
Grafisk designerCarl har utdannelse fra Central Saint Martins i London og Kunsthøgskolen i Oslo. Etter endt utdannelse jobbet han som praktikant i NODE Berlin Oslo, før han i 2008 etablerte designkontoret Your Friends, og S.Ø.G.N Design Consultancy i 2014. Idag jobber Carl frilans, hvor han det siste året bla har jobbet med redesignet av Aftenposten Lørdag. Carl har holdt workshops, forelest og juryert i både inn- og utland, og undervist i Typografi ved flere designhøyskoler i Norge. I tillegg har Carl vunnet en rekke priser og utmerkelser, og fikk nylig Doga Merket for sitt arbeid med nytt design for Aftenposten Lørdag.
-
Om produktdesign, iterering
og brukersentreringHenning Rekdal Nielsen,
Kreativ Leder for Produktutvikling i EGGS design, OsloHenning har grunnleggende designutdannelse fra Designinstituttet, og Master i Industridesign fra Arkitektur- og Designhøgskolen og Politecnico di Milano. Jobbet noen år i Kadabra Produktdesign før han var med å starte EGGS Design, hvor han har jobbet med flere kjente merkevarer som ABB, Siemens, IKEA, Katrin, Glamox, Airthings, Tine, Mills, og DNB. EGGS Design tilbyr tjenester innen produkt- og tjenestedesign og har hentet inn flere priser for sine prosjekter, herunder Merket for god design.
-
Om tjenestedesign
og merkevareKjell Reenskaug,
Kreativ leder og partner i BleedKjell arbeider med tjeneste- og interaksjonsdesign og designledelse. Han har en Master of Arts grad fra Bournemouth University i interaksjonsdesign og animasjon og Master of Management kurs i strategi og ledelse fra BI. Har han vært med å bygge opp flere toneangivende firmaer som Razorfish, Making Waves og Bleed. Han trives best når han kan kombinere sin nysgjerrighet for mennesker, motivasjon og adferd med tjenestedesign og teknologi. Kjell sitter i flere styrer og bidrar jevnlig innen undervisning, sensurering og forskning, og har sittet som jurymedlem og leder for en rekke Norske og internasjonale designpriser. Selv har han mottatt i overkant av 30 internasjonale og norske priser og hele 8 ganger blitt tildelt Norsk Designråds designpris.
-
Om typografi
og ideologiLars Høie,
Grafisk designerEtter uteksaminering fra Central Saint Martins i 2016 har Lars jobbet med hypotetisk design og research for IDEOLOGY PRESS, og mer virkelighetsorientert design mot Marokkos okkupasjon av Vest-Sahara. Han er også med på å arrangere Evening Class, et eksperiment i alternativ designutdanning og praksis. Han er forøvrig også designer av boken.
-
Om grafisk design
og narrativ som strategisk metodeMathias Haddal Hovet,
Daglig leder og
partner i HeydaysMathias er utdannet grafisk designer ved Westerdals Oslo ACT, Designinstituttet, samt økonomifag ved Handelshøyskolen BI. Mathias er partner og byråleder i designbyrået Heydays, og har vært en sentral part i å bygge opp designbyrået fra oppstarten i 2008. Med spesielt fokus på selskaper sin visuelle identitetsbygging har Mathias og Heydays vært med å utvikle kommunikasjonsstrategier og designsystemer for blant annet Oslo Bysykkel, Kolonial, Huddly, Dinesen og Flokk. Heydays har vunnet en rekke priser og utmerkelser, og fikk nylig Hedersmerket (fra Doga) og Best of Show (fra Visuelt) for prosjektet for Oslo Bysykkel.
-
Om interaksjonsdesign og visuell
kommunikasjonNina Lysbakken,
Stipendiat ved AHO,
og lektor ved
Universitetet i Sørøst-Norge (USN).Nina Lysbakken er en norsk designer, forsker og foredragsholder. Hun jobber med en doktorgrad i interaksjonsdesign ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, og som høgskolelektor i visuell kommunikasjon ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Doktorgraden hennes er del av et forskningsprosjekt delTA som støttes av Forskningsrådet og omhandler sosiale medier, demokrati og ungdom. Hun har tidligere studert design og visuell kommunikasjon ved Kunsthøgskolen i Bergen, Nuova Accademia di Belle Arti i Milano og NTNU Gjøvik, i tillegg til entreprenørstudier i University of California, Berkeley. For arbeidet sitt har hun mottatt flere prestisjetunge priser i Norge, blant annet Designrådets Unge Talenter 2011 og gull og sølv i Visuelt. Lysbakken var tidligere medlem av styret i IxDA Oslo. Hennes interesser ligger i kommunikasjonsdesign, sosiale medier, design for samtaler på nett, spekulativ og kritisk design, feministiske perspektiver på design, populærkultur og motivasjon.
-
Om UX, Lean og
forretningsstrategiTorbjørn Sitre,
Direktør i konsulentselskapet Sopra Steria. Tidligere kreativ leder i CreunaTorbjørn er utdannet regissør fra den norske filmskolen, og har tidligere vært spilldesigner i Funcom, VP design i The Future Group og kreativ leder i Creuna. De siste ti årene har han hjulpet private og offentlige virksomheter å levere bedre på befolkningens stadig økende digitale forventninger. Han motiveres av å øke menneske- og forretningsfokuset i innovasjons- og digitaliseringsarbeid.