Design & Strategy

Syv tips for en bedre designdebatt

Hvordan heve nivået på designdebatten og fremheve den virkelige verdien av design?

Utdrag fra Fagprat med Netlife. Postet på Linkedin. Av Wanda Grimsgaard

Wanda Grimsgaard under fagpraten, som ble sendt live direkte fra Netlifes lokaler i Oslo.
Wanda Grimsgaard under fagpraten, som ble sendt live direkte fra Netlifes lokaler i Oslo.

Mange av oss har et personlig forhold til design. Media og folk flest reagerer når store selskaper endrer navn eller logo, enten det gjelder pengebruken eller designet. Dette var tilfelle med Statoil/Equinor, NSB/Vy og nylig da Oslo Kommune skiftet ut skiltingen på Bislett Stadion med sin nye visuelle identitet. De fleste liker ikke forandringer. Mange er raske med å slenge med følelsesmessige reaksjoner, som stygt, skrekkelig, håpløst. Designere kan bringe inn faglige argumenter og påvirke hvordan folk tenker og snakker om design, ikke bare som noe visuelt, men problemløsning, strategi og prosess som leder frem til brukervennlige og miljøvennlige produkter og tjenester, verdiskapning - i beste fall innovasjon.

Syv tips:

  1. Sett deg inn i saken før du uttaler deg.
  2. Les kommentarfeltet på sosiale medier, sjekk lenker.
  3. Gjør research. Hvem har designet? Bakgrunn/begrensninger?
  4. Om mulig, ta en tur. Se med egne øyne.
  5. Finnes faglige argumenter for/mot?
  6. Kan du belyse/tilføre noe nytt, hvis ikke la være?
  7. Det er lov å si noe positivt, selv om debatten går negativt.


Fagprat med Netlife om designdebatten og verdien av design.


Noen sitater fra designdebatten om ny skilting på Bislett Stadion:

«Hvilken idiot i kommunen mente at dette var en god idé?», skriver Twitter-brukeren E-rland.
«Dette er pokker meg det verste jeg har sett», skriver én annen Twitter-bruker.
– Det gamle skiltet på Bislett var fint, og jeg skjønner at folk synes det er dust å bytte det, sier kultur- og idrettsbyråd Rina Mariann Hansen (Ap).

Sitatene er hentet fra Aftenposten 14. mai 2020


Noen lenker fra debatten:

Grafill:
Nye skilt på Bislett stadion skaper reaksjoner, nå endres de igjen

Aftenposten:
Hva i helvetica har skjedd på Bislett?
Skiltet på Bislett stadion er byttet ut – til sterke reaksjoner

Morgenbladet:
Rekviem for Bislett

Grafill:
Ny visuell identitet for Oslo kommune

Creuna:
Én samlende identitet for hele Oslo

Oslo kommune:
Ny visuell identitet i Oslo kommune


Les også:

«Millioner for en logo kan være billig».
Kronikk av Wanda Grimsgaard Dagens Næringsliv 17.02.2019

Heia Vy!
Kronikk av Wanda Grimsgaard Dagens Næringsliv 18.03.2019