03.03.2019 Tegnehanne om prisen på en logo
Tegnehanne kastet seg på tema om prisen på en logo i sitt debattinnlegg «Jeg hater jo ikke penger heller».
For ordens skyld ringte jeg Hanne for å spørre om hun var blitt inspirert av min artikkel i DN «Millioner for en logo kan være billig» eller mitt foredrag «Hvorfor betale to millioner for en logo, når den kan kjøpes på nettet for 2000 kroner?». Hun bekreftet at det ikke var utenkelig. Jeg fikk hennes velsignelse til å dele det i bloggen.
Utsnitt fra artikkel i Aftenposten 3. mars 2019.
Les innlegget til Tegnehanne: HER
Helsides debattinnlegg av Hanne Sigbjørnsen; Tegnehanne . Faksimile fra Aftenposten 3. mars 2019.
Les også:
«Millioner for en logo kan være billig». Kronikk av Wanda Grimsgaard Dagens Næringsliv 17.02.2019
Foredrag:
«Hvorfor betale to millioner for en logo, når den kan kjøpes på nettet for 2000 kroner?» Jeg holdt et foredrag om temaet prisen på en logo, sammen med Annie Myhre på Dinamo 's frokostseminar 30.01.2019.
Wanda Grimsgaard:
“Det er i koblingen mellom strategi og design utfordringen ligger. Her ligger også nøkkelen til måloppnåelse og suksess”.
Om forfatteren:
Wanda Grimsgaard er professor i visuell kommunikasjon ved Universitetet i Sørøst-Norge , USN Handelshøyskolen, og forfatter av boken Design og strategi . Boken skal publiseres på engelsk av det internasjonale forlaget Routledge og lanseres globalt i 2022. Wanda underviser, skriver og forsker i fagområdet strategisk design. Hun brenner for å formidle til designere og deres oppdragsgivere at ethvert prosjekt bør forankres i virksomhetens mål og strategier, for at resultatet skal kunne bidra til måloppnåelse for virksomheten. Hun synes det er like inspirerende og gøy å jobbe med strategi som med design, som i følge henne er to sider av samme sak. Målet er å bygge bro mellom strategi og design. I 2019 var Wanda på forskningsopphold ved Lancaster University Management School (LUMS ), der hun startet opp nye forskningsprosjekter i skjæringspunktet mellom strategi og design. «Det er i koblingen mellom de to områdene utfordringen ligger. Her ligger også nøkkelen til måloppnåelse og suksess», ifølge Wanda.
Bakgrunn:
Wanda's bakgrunn er mange års erfaring fra designbransjen gjennom drift av designbyrå, både i partnerskap med andre og i egen regi. Kjernevirksomheten har i hovedsak vært utvikling av identiteter for virksomheter, produkter eller tjenester, der formålet har vært økt kjennskap og konkurransekraft, eller annen verdiskapning. Kundene har vært alt fra nyetableringer og mellomstore bedrifter, til store, kjente merkebedrifter som for eksempel Stabburet, Sunnkost, Flytoget, Gilde, LOS, Agder Energi, Norgesgruppen, Vitus Apotek, Ericsson, Braathens Safe og Hennig-Olsen Is. Ved siden av å drive som utøvende designer har Wanda alltid vært opptatt av å dele kunnskap, som foreleser, kursholder og sensor for ulike kursarrangører og designskoler, blant andre Designinstituttet, HiBU, AHO, NTNU og KHiO.
Profiler på internett og sosiale medier:
USN-profil
Linkedinprofil
Instagram @wandagrimsgaard