Design og strategi

Startet opp i en ballsal.

Mange grûndere starter i en garasje. Andre i ballsalen. Da snakker vi Wanda Grimsgaard.

Skrevet av Sidsel Lie, Grid branding. Her publisert med tillatelse fra Sidsel Lie.

«Design og strategi» av Wanda Grimsgaard er en grunnbok i strategi og design. Foto: Sidsel Lie.
«Design og strategi» av Wanda Grimsgaard er en grunnbok i strategi og design. Foto: Sidsel Lie.

Strategisk utvikling av design

Jeg møter Wanda som står og beundrer Memphis-plakatene ute ved inngangen. Hun drar kjensel på Grid sin Art Aid historie og jeg legger stolt til noen detaljer rundt de en gang famøse utstillingsplakatene for Galleri F-15. Som nå har fått sin renessanse.

Vi skal snakke om Boka.

Professor i visuell kommunikasjon, Wanda Grimsgaard liker Memphis, spesielt den grønne fargen. Mange av hennes Instagram-følgere har blitt hekta på neon-grønn. > Memphis-gruppen 1984. Foto: Sidsel Lie.
Professor i visuell kommunikasjon, Wanda Grimsgaard liker Memphis, spesielt den grønne fargen. Mange av hennes Instagram-følgere har blitt hekta på neon-grønn. > Memphis-gruppen 1984. Foto: Sidsel Lie.

Wanda Grimsgaard er professor i visuell kommunikasjon ved Universitetet i Sørøst-Norge, med strategisk utvikling av design som spesialkompetanse. Nå er hun ferdig med å ha skrevet bok i tre år.

Design og strategi presenterer en strategisk designprosess i sin helhet, inklusive et mangfold av metoder og modeller for innsikt, strategiutvikling, idéutvikling og problemløsing.

Boken kan brukes som en håndbok ved planlegging og gjennomføring av strategi- og designprosjekter. Eller et hvilket som helst prosjekt.

Gårdskjerring og designer

– Jeg hadde mitt første designbyrå på Sem gård i Asker. I ballsalen. Jeg var gift med odelsgutten og det gikk i ett med design og traktor i et par tiår. Det startet som Wanda reklame og illustrasjon. Etter hvert het byrået Wanda design. Vi ble flere ansatte og hadde mange store tunge kunder i nærområdet, som Braathens SAFE, Ericsson og Sem Gjestegård.

Jeg startet som selvstendig næringsdrivende da jeg var 21, mens jeg gikk på Kunst- og håndverksskolen, og da jobbet jeg også hos faren min som var reklamemann.

Hadde egentlig tenkt å bli gullsmed, men etter et år som trainee hos Dramsrud & Werner (- et av de hotteste reklamebyråene), før Kunst- og håndverksskolen, ble jeg frelst og visste veldig godt hva jeg ville. Reklame ble sett på som veldig kommersielt på den tiden, og jeg ble vel nærmest sett på som et utskudd blant alle de som hadde lyst til å bli kunstnere.

Jeg søkte ikke jobb etter endt utdannelse, hadde lyst til å skape mitt eget. Kommer fra en gründerfamile.

Vi setter oss i byråbaren hvor det bare er lov å se. Ikke røre. Foto: Sidsel Lie.
Vi setter oss i byråbaren hvor det bare er lov å se. Ikke røre. Foto: Sidsel Lie.

Både Wanda og undertegnede hadde sin bransjeoppvekst på 80-tallet så samtalen går i det en god stund. Og jeg tenker at dette kommer til å bli bare litt om Boka.

Norske yrkestegnere

Som tidlig byråleder, utøvende designer, medlem som 19-åring – og senere styreleder i det som først het Norske yrkestegnere og senere Norske grafiske designere som igjen slo seg sammen med Norsk illustratørforbund og ble til Norske illustratører og grafiske designere (NIGD), og nå heter Grafill, professor i visuell kommunikasjon og fagbokforfatter, har Wanda oversikt over hva som har skjedd med faget og bransjen de siste 3 tiår. Kan man si.

På åtti- og nittitallet ledet hun også en datagruppe i regi av Grafill. Gruppen arrangerte store dataseminarer med mål om å spre kunnskap om Macintosh og andre digitale verktøy, som for de fleste da var nytt og ukjent.

Wanda er åpenbart nysgjerrig på det som er nytt – og opptatt av å dele kunnskap.

I 1999 slo Wanda Design seg sammen med Christensen/Lund. Sammen startet de merkevarehuset Brand House. Wanda Brand Identity ble etablert i 2006.

Designe og formidle

I nesten hele sin karriere har Wanda ved siden av business også undervist og gjesteforelest i ulike sammenhenger ved flere undervisningssteder, og bestemte seg etter hvert for at det var det det skulle bli til, og har nå vært professor siden 2012. Formidling ligger hjertet nært.

– Hvordan kom du på å skrive bok?

– Etter et par år, og ditto hyllemeter med produksjon av kompendier til undervisningen på universitetet, mye om strategi, tenkte jeg at – jadda, jeg kan skrive bok! og kontaktet et par forlag i 2014. Blant andre Cappelen Damm viste interesse.

Vi tenkte et perspektiv på to år, men det tok meg allikevel drøyt tre år, og jeg var nok ganske oppslukt der inne i boblen til tider.

For tilfeldig

– Hva er greia med strategi? spør jeg nå.

– Det å være designer er et stort ansvar. Jeg så tidlig at mye designarbeid ikke er strategisk forankret. Og jeg skjønner – med designbrillene på, at det kan være vanskelig for designere å forstå strategi.

Men det er altså meningsløst med design som ikke er målrettet. Med det mener jeg virksomhetens mål, som design faktisk skal bidra til å levere på. Boken Design og strategi tar leseren gjennom en total designprosess. Det handler om å sette ting i system. En strategisk designer er ikke kun en formgiver. Han eller hun er først og fremst en problemløser.

Det handler om å forstå problemet og å jobbe ut fra en problemstilling. Formuleringen må ikke være for vid. Ikke for smal.

Fra personlighet til omdømme - er en av bokens mer enn 100 nyttige modeller. Foto: Sidsel Lie.
Fra personlighet til omdømme - er en av bokens mer enn 100 nyttige modeller. Foto: Sidsel Lie.

– Hvilken del eller tema i boken syntes du var mest krevende å skrive om?

– Det var vel å komme frem til Hva er egentlig strategi.

– Hva var det morsomst å skrive om, da?

– Hmmm. Det var vel egentlig det samme. Hva er egentlig strategi! – Jeg liker oppoverbakker.

Jeg spør Wanda om hvorfor boken heter Design og strategi? Og ikke omvendt.

– Du ville oppfattet det helt annerledes. Vektleggingen ville blitt feil. Vi snakker strategisk utvikling av design. Design iverksetter strategi.

– Hva har skjedd med bransjen på disse 30 årene?

– Før i tiden kunne nok mange tenke at en designer var en som satt hjemme ved kjøkkenbenken og tegnet litt. Noe mange også gjorde. Det har vært en enorm utvikling.

Dagens strategiske designere arbeider tett med virksomhetens ledelse og eiere i sentrale spørsmål om strategi, identitet og problemløsning. Mange virksomheter har virkelig begynte å ane betydningen av design som et sentralt virkemiddel for økt verdiskapning og konkurransekraft.

– Og nå da? Fokuset ditt fremover?

– Nå har jeg lyst til å forske på skjæringspunktet mellom strategi og design. Jeg vil undersøke områder hvor det er særlig lett å knytte strategi til design.

– Til slutt. Har du et godt tips til designere som vil arbeide strategisk?

– Det er avgjørende at du ikke mister strategien og problemstillingen av syne når du kommer til designarbeidet. Der glipper det lett.

designogstrategi.no kan du lese intervjuer av 8 designere fra ulike designprofesjoner. Intervjuene var et ledd i Wandas forskning på prosesser og metoder for å komme frem til en overordnet prosess som kunne fungere på tvers av designdisipliner.


Du kan lese intervjuet på Grid.no HER

Referanse: Artikkelen er publisert 4.12.2018, i grid.no

Artikkelforfatter: Sidsel Lie, rådgiver i Grid branding, sidsel.lie@grid.no, Linkedin

Memphisplakater kan du få kjøpt her