25.05.2020 Fagprat med Netlife «Verdien av design»
Gjester på fagpraten var Marte Veys Berg og Wanda Grimsgaard . Praten ble ledet av Are Westerink Sandvik .
VIDEO
Fagprat med Netlife 26. mai 2020. «Verdien av design». Fra venstre Marte Veys Berg , Wanda Grimsgaard og Are Westerink Sandvik . Video: Jonas Driveklepp .
Are Westerink Sandvik innledet fagpraten: « Når debatten om design eller redesign for store selskaper eller offentlige institusjoner raser, savner vi ofte den faglige vinklinga. Pressen kritiserer prisen på «en ny logo», mens fagfolk kritiserer designet. I liten grad blir den faktiske effekten eller verdien av designet trukket frem. Men hva er den faktiske verdien av design? Kan den måles? Hva forteller vi skeptikeren, som ikke ser verdien? Til denne fagpraten er vi så heldige å ha med oss Wanda Grimsgaard, Professor i visuell kommunikasjon ved Universitetet i Sørøst-Norge og forfatter av boken Design og strategi, og vår egen Marte Veys Berg, grafisk designer og fagleder for design i Netlife Design.»
Fagpraten gikk live hos Netlife. Videoen ble streamet og publisert på Youtube. Du kan se den HER.
Les også:
«Millioner for en logo kan være billig». Kronikk av Wanda Grimsgaard Dagens Næringsliv 17.02.2019
«Nei, en logo koster ikke 115 millioner». Debattinnlegg av Are Westerink Sandvik, Netlife Design VG 12.08.2018
Heia Vy! Kronikk av Wanda Grimsgaard Dagens Næringsliv 18.03.2019
Wanda Grimsgaard:
“Det er i koblingen mellom strategi og design utfordringen ligger. Her ligger også nøkkelen til måloppnåelse og suksess”.
Om forfatteren:
Wanda Grimsgaard er professor i visuell kommunikasjon ved Universitetet i Sørøst-Norge , USN Handelshøyskolen, og forfatter av boken Design og strategi . Boken skal publiseres på engelsk av det internasjonale forlaget Routledge og lanseres globalt i 2022. Wanda underviser, skriver og forsker i fagområdet strategisk design. Hun brenner for å formidle til designere og deres oppdragsgivere at ethvert prosjekt bør forankres i virksomhetens mål og strategier, for at resultatet skal kunne bidra til måloppnåelse for virksomheten. Hun synes det er like inspirerende og gøy å jobbe med strategi som med design, som i følge henne er to sider av samme sak. Målet er å bygge bro mellom strategi og design. I 2019 var Wanda på forskningsopphold ved Lancaster University Management School (LUMS ), der hun startet opp nye forskningsprosjekter i skjæringspunktet mellom strategi og design. «Det er i koblingen mellom de to områdene utfordringen ligger. Her ligger også nøkkelen til måloppnåelse og suksess», ifølge Wanda.
Bakgrunn:
Wanda's bakgrunn er mange års erfaring fra designbransjen gjennom drift av designbyrå, både i partnerskap med andre og i egen regi. Kjernevirksomheten har i hovedsak vært utvikling av identiteter for virksomheter, produkter eller tjenester, der formålet har vært økt kjennskap og konkurransekraft, eller annen verdiskapning. Kundene har vært alt fra nyetableringer og mellomstore bedrifter, til store, kjente merkebedrifter som for eksempel Stabburet, Sunnkost, Flytoget, Gilde, LOS, Agder Energi, Norgesgruppen, Vitus Apotek, Ericsson, Braathens Safe og Hennig-Olsen Is. Ved siden av å drive som utøvende designer har Wanda alltid vært opptatt av å dele kunnskap, som foreleser, kursholder og sensor for ulike kursarrangører og designskoler, blant andre Designinstituttet, HiBU, AHO, NTNU og KHiO.
Profiler på internett og sosiale medier:
USN-profil
Linkedinprofil
Instagram @wandagrimsgaard